GILGAMIŞ DESTANI – ÜÇÜNCÜ TABLET

ÜÇÜNCÜ TABLET

Yaşlılar Gılgamış’a çok saygı gösterdiler. Yol hakkındaona öğüt verdiler:”Gılgamış, gücüne güvenmemelisin. Onu bırak yolunagitsin, sen kendi kendini koru. O orada keçi yolunubilir; arkadaşı kollar; Engidu orada senden önde gitsin.O, yolu gördü, yoldan geçti. Ormana giden yoldan,dağların geçidinden. O, Humbaba’nın bütün gizli yollarındangeçti. Böylece önde giden arkadaşını korur.Onu bırak yoluna gitsin, sen kendi kendini koru. Şamaşseni dileğine kavuştursun. Đşittiklerini sana gözlerinlegöstersin! O, sana kapalı olan yolu açsın! Yolu senin adımınaaçsın! Dağı senin ayağına açsın! Seni hoşnut edenşeyi, gecen sana getirsin (44). Lugalbanda (45) başarıdasana yardım etsin. Bir çocuk gibi başarına kavuş!Humbaba’nın, kıyısında uğraşacağın ırmağında ayaklarınıyıka! Akşam molanda bir kuyu kaz. Kırbanda (46)her zaman temiz su bulunsun. Samaş’a soğuk su sun.Her zaman Lugalbanda’yı anımsa!Engidu arkadaşı, yoldaşı korusun. (anlaşılmaz birsözcük) … kadar kendisi getirsin. Hepimiz birden kralısana teslim ediyoruz; sen de yurda dönerken kralı bizeteslim et!”Engidu ağzını açıp Gılgamış’a dedi:
“Sen karar verdin, artık yürü. Yüreğin korkusuz olsun.Yalnızca bana bak!Hasmın oturduğu yeri, Humbaba’nın üzerinde dolaştığıyolları, iyi biliyorum. Yola çıkmamızı buyur, onlardan(47), buradan ayrıl!”Gılgamış, ağzını açıp Uruk’un yaşlılarına dedi:(Dört satır eksik).”Size söylediklerimi, benimle gidecek olan Engidu’ylabirlikte yapacağım. Öğütlerinizi sevinerek gönüldendinledim.”Yaşlılar onun bu sözlerini dinledikten sonra, yiğitlereyol açtılar;”Yürü Gılgamış, işin uğurlu olsun! Koruyucu tanrınyanında gitsin, o seni başarıya erdirsin:”Gılgamış, ağzını açıp Engidu’ya dedi:”Gel arkadaşım, büyük saraya gidelim. Büyük kraliçeNinsun’un huzuruna. Ninsun’un vereceği akıllıcaöğüt, ayaklarımıza doğru yolu gösterir.”Gılgamış’la Engidu, elele verip büyük saraya, büyükkraliçe Ninsun’un huzuruna çıktılar. Gılgamış çıktıve Ninsun’un yanına girdi:”Ninsun ben güçlendim; yeni bir şey başarmak istiyorum:Humbaba’nın yanına, uzak bir yola yürüyeceğim.Bilmediğim bir savaşa atılıyorum, bilmediğim biryola çıkıyorum. Benim gidip geri dönmem, katran ormanınavarmam, ejder Humbaba’yı öldürmem, Şamaş’ınnefret ettiği o belayı ülkeden temizlemem içingereken zamanı, benim hesabıma Şamaş’tan dile. Onuöldürüp katran ağacını ben devirince, ülkenin yukarısında,aşağısında barış olsun. Utku belgisini senin önündedikeyim.”Kraliçe Ninsun, oğlu Gılgamış’ın sözlerini acıyladinledi:(On dört satırlık boşluk).Ninsun odasına girdi.(Bir satır eksik).O, bedenine yaraşan bir giysi giydi, göğsüne de yaraşanbir mücevher taktı. O, kemer ve krallık tacını koydu.Merdivene basıp damın üstüne çıktı. Kurban yerineçıkarak tütsü yapıp Şamaş’ın önüne koydu. Tütsüsünüyakıp Şamaş’ın huzurunda kollarını kaldırdı:
“Neden oğlum Gılgamış’a coşkun bir yürek verdin,neden savaşa şimdi de o gitsin diye onu ileri ittin? Humbaba’nınyanına, uzak bir yol yürüyecek. O, bilmediğibir savaşa atılıyor, bilmediği yollarda yolculuk ediyor!Onun gidip geri dönmek, katran ormanına varmak, ejderHumbaba’yı yok etmek, senden nefret eden o kötüyüülkeden temizlemek zamanını Gılgamış’ın yolunabaktığın günde, seni seven o nişanlı, Aya, sana anımsatsın!Onu gecelerin bekçilerine, yıldızlara, akşamları babanAya da ısmarla.”(48)(On iki satırlık bir boşluktan sonra, aşağıdaki anlaşılmasıgüç sözcükler geliyor):O, tütsüyü söndürüp kötü ruhları dağıtma duasınıokudu. Haber vermek için Engidu diye çağırdı.””Benim kucağımda yetişmeyen güçlü Engidu! Şimdiseni oğulluğa kabul ettim. Gılgamış’ın armağanlarıolan, büyük rahipler, tapınak kızları ve tapınım törenihizmetçileriyle birlikte kabul ettim.Ninsun, Engidu’nun boynuna bir muska astı.(84 satırlık bir boşluk).Yaşlıların Engidu’ya ikinci seslenişleri:”Engidu, arkadaşını kolla, yoldaşını koru, …(49)Onu kendin getir! Hepimiz birden kralı sana teslim ediyoruz,sen de yurda dönerek kralı bize teslim et.”(Tabletin gerisi kırıktır).:::::::::::::::::

Bir Cevap Yazın

